Starten met je eigen bedrijf naast je werk in loondienst is pittig. Je hebt enorm veel, verschillende balletjes hoog te houden en maar een beperkt aantal uren op een dag. Je wilt een goede medewerker zijn voor het bedrijf waarvoor je werkt, maar je wilt ook alles halen uit je eigen onderneming. Hoe pak je dat aan? In deze blog staan verschillende tips die jij kunt toepassen om meer tijd vrij te maken voor je eigen onderneming.
Tip 1: Je planner is je grote vriend
De beperkte tijd die je hebt, wil je graag zo zinvol mogelijk invullen. Daarom is het belangrijk om een planning te maken en goed vooruit te werken en te clusteren.
Even stap voor stap. De planning dus. Wat is voor jouw onderneming belangrijk? Werk met een jaardoel en deel deze op in kwartaaldoelen en verdeel je kwartaaldoel vervolgens over de maanden. Zo heb je per maand een duidelijke focus en weet je waar je je op mag richten voor die maand. Laat je niet teveel afleiden door losse flodders die voorbij komen, maar houd je laser focus op je planning.
Heb je op zondagmiddag tijd over? Maak dan alvast social media posts voor de hele volgende week of schrijf alvast een blog voor je website. Het werk wat je al gedaan hebt, kun je inplannen en geeft je ruimte voor de losse flodders en taken die er verder in je week voorbij komen.
Daarnaast is het clusteren van werkzaamheden ook een supertip. Bedenk op maandag al je posts. Schrijf ze op dinsdag allemaal en plan ze op woensdag allemaal achter elkaar in, inclusief leuke foto. Door dezelfde taak op hetzelfde moment te doen, kom je in een soort efficiënte flow terecht en gaat het werk veel sneller. Als je voor iedere dag een post bedenkt, schrijft en opmaakt en inplant, kost je dat veel meer tijd, dan alleen bezig zijn met het schrijven ervan. Je wordt dan niet iedere keer uit je “taak” gehaald om weer door te gaan naar de volgende taak. Efficiëntie is key als parttime ondernemer.
Tip 2: Kijk kritisch naar je werkzaamheden
Als jij nu naar je werkzaamheden kijkt. Hoeveel procent van je taken draagt dan bij aan het werven van klanten? Of het creëren van omzet? Als je maar beperkt de tijd hebt, moet je echt een laserfocus hebben op werkzaamheden die zorgen voor groei.
Een gelikte website is vaak minder relevant dan naamsbekendheid. Een mooi visitekaartje is minder belangrijk dan het opbouwen van je expertstatus. Kies daarom bewust voor werkzaamheden die bijdragen aan je succes. Denk hierbij aan:
– Het delen van waardevolle content, tips of je eigen ervaring, zodat mensen je als expert gaan zien.
– Alles en iedereen vertellen over je onderneming en wat jij te bieden hebt.
– Het verzamelen van social proof, zoals reviews zodat je betrouwbaarder overkomt.
– Het vergroten van je netwerk en pool van potentiële klanten door bijvoorbeeld netwerkborrels af te gaan.
Niet alles zal direct omzet opleveren, maar het zijn stapjes in de goede richting. Zolang jij niet zichtbaar bent, weten mensen niet van jouw bestaan en gaan ze dus ook niet bij je kopen.
Hoewel een website dan logisch lijkt, kost het veel meer tijd om via jouw website gevonden te worden. Google is zo groot en er zijn zoveel websites in de zoekresultaten, dat jij als nieuwe website vaak niet zichtbaar bent. Je kunt daarom beter investeren in zichtbaarheid op social media, in Facebookgroepen waar jouw doelgroep zit of door ouderwets flyers rond te brengen of op markten te staan als jouw product of dienst lokaal georiënteerd is.
Tip 3: Check je schermtijd
Betrap jij jezelf er ook wel eens op dat je uren achter elkaar doelloos zit te scrollen door Instagram, Facebook en LinkedIn? Even snel kijken of je al een like hebt op je nieuwe post en pats boem het is alweer een uur later en je zit er nog op.
Social media is de grootste tijdsvreter die er is. Houd daarom eens voor de lol je schermtijd bij via een app. Als je ervan schrikt, weet je dat er werk aan de winkel is. Want ieder uur wat je niet op social media doorbrengt, kun je ook weer in je onderneming steken. Die tijd ben je toch al “kwijt”.
Tip 4: Werk uitbesteden
Natuurlijk kun je als starter niet meteen al je werkzaamheden uitbesteden, maar er zijn zeker al stappen die jij kunt zetten om meer tijd over te hebben voor je onderneming.
- Zoek hulp voor het huishouden. Vaak is een schoonmaakster een waardevolle en relatief betaalbare tijdsbespaarder. Voor ongeveer 30 tot 50 euro per week kun jij al het huishouden uitbesteden en de kostbare tijd investeren in je onderneming.
- Een boekhouder kan ook een waardevolle investering zijn als starter. Iemand die je door de mazen van de Belastingdienst heen helpt, kan je veel tijd besparen en is zijn of haar geld helemaal waard.
- Herverdeel de taken met je partner. Nam jij normaal gesproken het koken voor je rekening? Vraag dan of je partner twee avonden per week kan koken. Dat geeft jou weer extra tijd om aan je onderneming te werken.
Heb je geen partner of geen wonderkok in de buurt? Kook dan alvast vooruit, voor de hele week, zodat je op de dag zelf sneller klaar bent met koken en dus meer tijd overhoudt.
Tip 5: Uren op je werk anders indelen voor meer tijd
Wist je dat je ook je werkdagen anders kunt indelen? Als jij 40 uur per week werkt, zou je ook 4 dagen 9 uur kunnen werken, waardoor je een middag vrij hebt.
Of als je zelfs 2 uur per dag extra werkt, dan kun je 40 uur verdelen over 4 dagen. Het is pittig, dat ga ik niet ontkennen, maar het kan net handig zijn om extra tijd voor je bedrijf te creëren terwijl je je huidige inkomen behoudt. In de praktijk betekent dit dus wel dat je van 8 uur ‘s ochtends tot 6 uur ‘s avonds op kantoor zit. Dat zijn lange dagen. Maar voor je droom kun je soms veel opbrengen!
Of kijk thuis kritisch naar je uitgaven en kijk of je ook met minder inkomen vanuit loondienst kunt leven. Kun je bijvoorbeeld je Netflix account met iemand delen? En heb je elke maand de nieuwste Linda nodig? Of kun je hem ook lenen bij de bibliotheek? Er zijn vaak verschillende kosten waarop je kunt besparen, waardoor je qua uren omlaag kan in je loondienst.
Van 40 uur naar bijvoorbeeld 36 uur is een kleine stap, maar geeft je de optie om elke week een middag vrij te zijn. Of om de week een hele dag.
Het kan geen kwaad om je financiën op een rijtje te zetten. Waarschijnlijk is er meer mogelijk dan je denkt!
Tip 6: Me-time
Je eigen bedrijf is natuurlijk de allerleukste tijdsbesteding. Toch is het ook belangrijk om genoeg tijd voor jezelf te houden. Een opgebrande versie van jezelf, kan helemaal niks. Niet werken in loondienst en niet werken voor je bedrijf.
Probeer daarom de balans te zoeken voor jezelf en neem de tijd voor een lekker bad of een avondje Netflix. Hoe beter jij in je vel zit, hoe harder je kunt knallen voor je onderneming.
Het blijft een struggle
Toen ik nog in loondienst werkte, vond ik het een dagelijkse worsteling om mijn aandacht te verdelen tussen mijn loondienst baan en mijn eigen onderneming. Het was namelijk niet zo dat mijn klanten rekening hielden met mijn “ondernemers werktijden”. Het bedrijf ging 24/7 door of ik nu op kantoor zat of thuis aan het werk was voor mijn bedrijf.
Er zijn dan ook periodes geweest dat ik onder kantoortijd de klantenservice deed voor mijn eigen bedrijf. Of dat ik verlofuren moest opnemen, omdat er een crisissituatie was ontstaan in mijn eigen bedrijf, waar ik actie voor moest ondernemen.
Daarom is het combineren soms ook heel lastig. En mag je enorm trots op jezelf zijn, dat jij dit doet en kunt. Jij houdt al die ballen omhoog en daar mag je best even stil bij staan. Je doet het maar wel even!
YOU ROCK!
Wil je meer tips over ondernemen? En als eerste op de hoogte blijven van de blogs? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Foto door Chris Montgomery via Unsplash