Een succesvolle onderneemster worden is voor veel vrouwen een doel. Wat is ervoor nodig om een succesvolle onderneemster te worden? Daar gaan we vandaag dieper induiken. Het lijkt mij namelijk enorm gaaf als wij allemaal uitgroeien tot succesvolle onderneemsters.
Succes is relatief
Ik ken maar weinig onderwerpen die op zoveel verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden als succes. Succes is voor iedereen anders. Voor sommige vrouwen is succes het stichten van een eigen gezin. Voor andere vrouwen is succes het verdienen van een miljoen. Andere vrouwen vinden het weer belangrijk dat ze iets betekenen in de wereld en dat ze andere mensen kunnen helpen.
In deze blog richt ik mij op succesvol ondernemen doordat je veel klanten hebt en hoge omzetten draait. Zijn dit jouw doelen? Dan haal je hier hopelijk wat waardevolle tips uit.
Maak succes afhankelijk van je eigen handelen (of het gebrek eraan)
Als onderneemster zijn we geneigd om ons succes af te laten hangen van onze resultaten. Als ik 100 klanten heb, ben ik succesvol. Als ik er maar 10 heb, dan ben ik niet succesvol. Ook als ik er echt A-L-L-E-S aan gedaan heb om die klanten te werven. Ik ben 5 keer live gegaan om over mijn aanbod te vertellen. Iedere dag heb ik 20 mensen gesproken over mijn aanbod. Ik heb advertenties gedraaid. En ga zo maar door. Als het resultaat tegenvalt, ben ik niet succesvol. Herkenbaar deze gedachtegang?
Dat slaat natuurlijk nergens op. Als onderneemster heb je geen controle over de beslissingen van andere mensen. Je staat niet naast iedere potentiële klant met een pistool op haar slaap om haar te dwingen klant te worden. Jouw invloed op het resultaat is beperkt. Dus jouw succes hangt niet af van het resultaat, maar wat maakt jou dan wel succesvol?
Actie ondernemen
Jouw succes hangt af van de actie die jij zelf ondernomen hebt. Heb je er alles aan gedaan om klanten te krijgen? Ben je iedere dag live gegaan? Heb je mensen persoonlijk een aanbod gedaan? Lopen er advertenties voor jouw product? En heb je verder a-l-l-e-s gedaan om jouw product te verkopen? Dan ben je succesvol. Ongeacht het resultaat.
Kijk kritisch en regelmatig naar je processen
Succesvolle onderneemsters zijn altijd bezig met het analyseren van hun resultaten en acties. Succesvolle onderneemsters weten namelijk dat hun tijd kostbaar is en dat ze deze beter kunnen besteden aan acties die wat opleveren.
Onderneemsters die nog niet het grote succes hebben, zijn vaak bezig met van alles en nog wat en missen een duidelijk plan. Ze fladderen van links naar rechts. De ene week starten ze een podcast en de andere week gaan ze toch over op LinkedIn bloggen. Ze weten niet wat er wel en niet werkt en volgen hun gevoel.
Hoewel je intuïtie als vrouw vaak goed ontwikkeld is, is het niet slim om alleen op je intuïtie te ondernemen. Je intuïtie wil je nog wel eens voorliegen, terwijl keiharde data dat nooit doet.
Analyseren voor meer succes
Wat levert actie A mij op? Hoe ging traject B? En ga zo door. Als jij echt succesvol wilt zijn, zul je altijd kritisch moeten zijn op jouw handelen. Je moet je taken bewust kiezen en planmatig te werk gaan.
Hoe je daarmee begint? Door überhaupt je handelingen te meten en te analyseren. Evalueer iedere week je acties. Wat hebben jouw acties je opgeleverd? Heb je de acties uitgevoerd die je meer omzet opleveren? Hoeveel tijd heb je besteed aan acties die je niets opleveren? Hoe kun je dat verminderen? En ga zo maar door.
Stel doelen en werk er naartoe
Doelen geven richting en succesvolle onderneemsters stellen ijzersterke doelen. Iedere dag ondernemen zij acties die bijdragen aan hun doel. Hoe ze dat weten? Omdat hun doel SMART geformuleerd is en het duidelijk is welke stappen ze moeten nemen om dit doel te behalen.
Iedere taak die ze uitvoeren, kunnen ze naast hun doel leggen en dan zien ze precies of het logisch is om uit te voeren. Draagt de taak bij aan het grotere doel? Dan voeren ze het uit. Zo niet, dan gaat het op een lijstje voor een later moment.
Onderneemsters zonder doelen zijn stuurloos en weten niet welke taak een hogere prioriteit heeft. Waardoor alles even belangrijk lijkt. Is dit voor jou het geval? Begin dan met het stellen van een doel!
Durf een niche te kiezen
Succesvolle onderneemsters weten dat zij niet iedereen kunnen helpen en specialiseren zich daarom in een specifieke doelgroep of productgroep. Doordat zij zich specialiseren weten ze beter wat de “pijn” van hun klant is en hoe ze moeten communiceren om hun klant te stimuleren tot kopen. Zij zijn letterlijk de specialist en kennen hun doelgroep en product van binnen en van buiten.
Onderneemsters zonder niche moeten iedereen aanspreken en blijven daardoor heel algemeen. Niemand voelt zich aangesproken door algemene teksten en daardoor lopen onderneemsters zonder niche waardevolle omzet mis.
Oja vergeet je geluk ook niet
Hoewel, veel omzet en veel klanten een ongelooflijk gevoel van succes kunnen geven, vind ik het ook belangrijk om stil te staan bij een ander aspect, namelijk een leuk leven. Ik voel mij een succesvol onderneemster als ik in de zomer op dinsdagmiddag op het strand kan liggen, omdat ik daar zin in heb.
Voor mij betekent succesvol ondernemen dus dat ik genoeg financiële middelen heb, maar dat ik ook de vrijheid heb om mijn eigen werktijden en werkdagen in te delen. Dit betekent dat ik bepaalde klussen of klanten afsla, omdat zij mij beperken in die vrijheid.
Ik ben een succesvolle onderneemster als ik overal ter wereld kan leven en werken. Van Sjanghai tot aan Griekenland 😉
Wat maakt van jou een succesvolle onderneemster?
Een mooie vraag om jezelf te stellen. Want alleen maar geld najagen is natuurlijk leuk, maar het echte succes is het leven leiden wat jij graag wilt.