Laten we eerlijk zijn, het is voor ons allemaal het doel om van 2022 een succesvol ondernemersjaar te maken. Zodat je minder dagen in loondienst kan gaan werken en meer tijd hebt om bezig te zijn met jouw favoriete activiteit, je eigen bedrijf. Of omdat je juist meer omzet wilt draaien, waardoor je meer tijd kunt besteden met je kinderen.
Hoewel onze reden uniek is, hebben we allemaal hetzelfde overkoepelende doel. Daarom deel ik vandaag 3 tips om van 2022 een fantastisch ondernemersjaar te maken.
1. Wat is voor jou een succesvol ondernemersjaar?
Laten we maar meteen met de belangrijkste stap beginnen: wat is voor jou een succesvol ondernemersjaar? Oftewel wat is jouw doel dit jaar? Zonder doel hebben we geen stip op de horizon om naartoe te werken en daardoor blijf je een beetje stuurloos. De acties die je onderneemt kun je niet meten, omdat je geen meetlat hebt om ze naast te leggen. Daardoor weet je nooit of je “goed bezig bent”.
Eigenlijk doe je de hele tijd maar wat en ja dan kom je niet zo hard vooruit als je wilt. Als je echt hard wilt groeien als ondernemer zul je een doel moeten stellen en je daarop focussen.
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, daarom zal ik hieronder wat tips delen over financiële doelen. Dat zijn toch vaak de populairste doelen.
Omzet is geen winst – kies een winstdoel
Kort gezegd is omzet alles wat jij verdient en je winst is je omzet – kosten – belastingen. Daarom raad ik je altijd aan om een winstdoel voor jezelf te stellen. Hoeveel winst wil jij overhouden? Wat heb jij nodig om van te leven? Bepaal voor jezelf dat bedrag en gebruik dat als stip op de horizon.
En nee, dit hoeft geen 10.000 euro per maand te zijn. Jij mag ook een winstdoel stellen van 1000 euro per maand. Als je dat bereikt ben je al super goed bezig!
Hoe kun je snel je winst berekenen?
Een vuistregel die ik van mijn eigen accountant geleerd heb is de 30/30/30 regel. 30 procent winst, 30 procent belastingen en 30 procent kosten.
Als jij jezelf een loon/winst wilt uitkeren van 1500 euro per maand, dan moet je dus een omzet draaien van 4500 euro per maand. De overige 3000 euro kun je dan splitsen tussen belastinggeld en je kosten. Als je maandelijks geen 1500 euro aan kosten maakt, kun je zo dus sparen voor bijvoorbeeld een nieuwe laptop.
Stel een realistisch doel die je een beetje stretcht
Zoals ik hierboven al schreef, is 10.000 euro winst per maand geen doel wat iedereen moet nastreven. Het is namelijk enorm demotiverend als jouw doel onmogelijk is. Kijk daarom naar je cijfers van vorig jaar (als je die hebt) en probeer een doel te bepalen waarbij je 20 of 30 procent meer omzet. Dat vraagt van jou dat je meer klanten moet helpen of klanten in een ander segment. Het zorgt ervoor dat je in de actie-stand moet, maar het is niet onmogelijk om te realiseren.
Heb je geen cijfers uit het verleden?
Dan kan ik maar beter eerlijk met je zijn. Als kersverse ondernemer ga je waarschijnlijk geen 10.000 euro winst draaien in je eerste jaar. Mensen die roepen dat ze binnen 6 maanden 10.000 euro winst draaien, hebben vaak al 5 mislukte bedrijven achter zich gelaten. Zij hebben leergeld betaald en worden nu beloond met een snelle, hoge winst.
Goed, jij als starter wilt ook een winstdoel stellen, maar hoe doe je dat? Je kan hiervoor kijken naar wat jij nodig hebt per maand om comfortabel van te leven. Hierbij kun je naar je salaris in loondienst kijken, maar je kan ook kijken naar wat je minimaal nodig hebt. Dit kan minder zijn dan je huidige salaris, omdat je bijvoorbeeld iets minder vaak uiteten gaat.
Let op: je stelt een jaardoel
Iets wat ik ook vaak voorbij zie komen bij onderneemsters is dat ze na maand 1 al gedemotiveerd zijn, omdat ze de gewenste omzet niet draaien. Dat is natuurlijk super zonde! Want je hebt maar liefst 12 maanden om aan dit doel te werken. Daarom moet je het doel zien als iets waar je naartoe werkt. Let daarom goed op groei en niet op iedere losse maand. In principe moet jij op 31 december pas jouw winstdoel gehaald hebben.
Als het eerder lukt, dan is het tijd om jouw doel verder omhoog te schroeven. Het was te gemakkelijk 🙂
2. Focus brengt je dichter bij je succesvolle ondernemersjaar
Als je eenmaal je doel bepaalt hebt, je stip op de horizon, dan is het tijd om focus te houden. Dagelijks komen er enorm veel prikkels op ons af. Allemaal leuke samenwerkingen die we aan kunnen gaan. Koffiedates met andere onderneemsters. Projecten die we willen opzetten. Ontzettend veel om uit te kiezen dus.
De kans is dus groot dat jij van project naar project hopt en alles wat je leuk vindt aanpakt. Dat gaat niet bijdragen aan een succesvol ondernemersjaar. Helaas, maar waar. Wat wel werkt? Focus! Houd jouw doel als een soort meetlat constant naast jouw werkzaamheden en acties.
Past de actie bij je doel? Dan kun je deze uitvoeren. Is dit niet het geval? Dan schrijf je hem op en onthoud je hem voor later.
Focus zorgt voor groei
Door continue te focussen op je jaardoel en acties uit te voeren die daarbij aansluiten, werk je sneller en effectiever naar je jaardoel toe. Het geeft rust in je hoofd en in je planning, omdat je weet waar je aandacht naartoe mag. Ze zeggen niet voor niets, alles wat je aandacht geeft groeit. Dus je snapt vast wat er gebeurt als jij focust.
Maar ik verveel me snel
Welkom bij de club van creatieve mensen. Heel herkenbaar! Daarom moet je al je gave en creatieve ideeën ook opschrijven, zodat ze niet verloren gaan. Je ideeën zijn er om uitgevoerd te worden, alleen NU is niet het ideale moment. Bewaar ze in een ideeënboekje en gebruik ze als inspiratie voor je (volgende) jaardoel.
3. Tijd voor actie
Ja, we zijn er eindelijk! Bij stap 3, het nemen van actie. Wat mij betreft het meest cruciale onderdeel, maar toch wordt het in de praktijk weinig gedaan.
Laten we bij het begin beginnen. Als jij je winstdoel bepaald hebt, kun je deze keer 3 kan doen en weet je je omzetdoel per maand. Vanaf daar is het eigenlijk berekenen hoeveel klanten je nodig hebt per maand en daar acties op uitvoeren.
Dit is dus al een stap die weinig mensen nemen. Het echt keihard berekenen van de cijfers. Hoe weet je dan wanneer je je doel hebt behaald? Niet…dus daarom raad ik je aan om je cijfers echt helder te hebben.
Als je visueel ingesteld bent, kun je een whiteboard kopen en er een grafie op tekenen die je inkleurt per klant. Zo zie je meteen of je goed op koers ligt om je doel te halen.
Wat als je niet goed op koers ligt?
Je hebt eindelijk je cijfers inzichtelijk gemaakt en je komt tot de pijnlijke conclusie dat je niet goed op koers ligt. Auw, pijnlijk. Dan kun je 2 dingen doen. Je kunt je kop in het zand steken, doorgaan met “druk” zijn en aan het eind van het jaar teleurgesteld zijn. Of je kunt gerichte acties gaan ondernemen om jouw klantaantallen wel te halen.
Wat voor acties moet ik ondernemen?
Dat weet ik niet. Want dat is voor ieder bedrijf uniek. Je moet je eigen gouden marketingformule gaan achterhalen. Dit doe je door veel dingen te proberen en te meten wat het je oplevert.
Pijnlijk, persoonlijk voorbeeld:
Voor mijn oppasbemiddelingsbureau heb ik afgelopen zomer een e-book gemaakt. Ik zag namelijk dat dit overal enorm goed werkte en ik wilde ook wel wat e-mailadressen verzamelen ;).
Ik schreef een enorm leuk boekje vol tips om de zomervakantie door te komen met je kinderen. Ik startte een advertentie op Facebook, ik promootte het in mijn nieuwsbrief en op social media.
Resultaat?
1 download.
Conclusie: e-books werken voor mijn doelgroep minder goed dan gehoopt.
Actie: even geen nieuwe e-books meer ontwikkelen, maar focussen op SEO, want dat werkt voor ons goed.
Hoe ik dat weet?
Doordat ik van iedere klant meet waar ze vandaan komen, zodat ik mijn acties beter kan laten aansluiten.
Je hebt maar beperkt tijd
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik werk liever IN mijn bedrijf dan AAN mijn bedrijf. Waarom zou je dan de tijd die je AAN je bedrijf werkt niet efficiënt inzetten? En alleen de acties uitvoeren die resultaat opleveren voor jou?
Dat is wat je bereikt met dit stappenplan. Je stelt een doel, je kiest de taken uit, vervolgens bekijk je de resultaten en stuur je bij waar nodig. In een notendop is dat ondernemen.
Bonustip: vindt jouw accountability partner
Het klinkt natuurlijk fantastisch wat ik hierboven beschrijf, maar gevaar ligt op de loer vermomd in het leven. De prikkels die je krijgt zijn enorm, niet alleen zakelijk, maar ook privé. Daarom is het lastig om altijd maar gemotiveerd aan je bedrijf te werken en vol focus met je doel bezig te zijn.
Het is dan heel fijn om een partner in crime te hebben of meerdere partners. Mensen die jouw af en toe weer terugbrengen naar jouw basis. De stok achter de deur die ervoor zorgt dat jij je doelen behaalt.
Dit kun je doen met een collega-onderneemster, met een vriendin of in een Mastermind. Niet alleen het accountable houden is fijn, maar ook het feit dat je lekker kan sparren met je collega-onderneemsters.
Als onderneemster is het soms best eenzaam, helemaal als niemand in je omgeving onderneemt. Daarom kan een groep gelijkgestemde vrouwen enorm sterk werken voor je motivatie en inspiratie. Ze geven je net dat duwtje en de kracht om door te zetten, ook als het even moeilijk is. En daarnaast is het natuurlijk enorm gezellig!
Wil jij van 2022 een succesvol ondernemersjaar maken?
Heb je het helemaal gehaald tot het einde van dit blog? En voel je nu dat vuurtje in jezelf aangewakkerd worden en ben je klaar om ervoor te gaan? Maar vind je het spannend in je eentje? Meld je dan nu aan voor de Mastermind voor startende vrouwelijke ondernemers. Alle bovenstaande punten komen terug in deze Mastermind! En daarnaast ben ik beschikbaar als jouw sparringspartner als je even vastloopt. Kleine bonus 😉
Er doen al veel ambitieuze vrouwen mee die samen met hun Mastermind willen groeien en 2022 tot een succesvol ondernemersjaar willen maken, maar er is nog plek voor jou!
Het feit dat je deze blog tot het eind leest, maakt al dat jij geschikt bent! Ik zie je graag verschijnen in onze Mastermind. Vragen? Je weet me te vinden.
Foto door Alexa Williams via Unsplash
Trackbacks/Pingbacks