Als onderneemsters willen wij stuk voor stuk een succesvol bedrijf. Alleen soms lijkt het zo ellendig lang te duren. Waarom komt jouw bedrijf nou niet van de grond? Wat doe je fout?
Dat weet ik niet. Maar ik heb wel een aantal tips voor je om sneller succes te boeken. En alvast een tipje van de sluier, het heeft allemaal te maken met inzicht en plannen. Geen grote trucjes en veel acracadabra, maar gewoon plat inzicht. Leuker kan ik het niet maken, wel gemakkelijker 🙂
Ik ben lekker druk
Jij vast ook. Je bent hele dagen bezig met je bedrijf. Je besteedt veel uren aan je bedrijf. In je hoofd. Het aantal actieve uren die je “aan” je bedrijf besteedt, zullen een stuk lager zijn. Helaas, is dit de harde waarheid en heel belangrijk om voor jezelf tot dit inzicht te komen.
Als vrouw zijn we de hele dag druk in ons hoofd. We denken over alles na en voeren in ons hoofd hele gesprekken. Daardoor lijkt het alsof je de hele dag druk bent. Dat ben je ook, maar dan zonder resultaat.
Houd daarom voor jezelf een week lang een lijstje bij met hoeveel uur je effectief aan je bedrijf werkt. Dus elke taak die je uitvoert schrijf je op inclusief de tijd die je eraan besteed hebt. Echt iedere taak. Hoe klein of onbenullig het ook lijkt. We willen alles op papier hebben staan.
Met de rode pen erdoorheen
Als je dit lijstje voor jezelf gemaakt hebt, is het belangrijk om heel kritisch te kijken naar de taken die je uitvoert in een week. Wat is hiervan echt nuttig? En wat is eigenlijk ruis of bezigheidstherapie?
Definitie van nuttig: Taken die bijdragen aan het krijgen van (extra) klanten.
Wat valt niet onder nuttig:
– werken aan je website
– een fotoshoot voor bij je social media posts
– random stories maken over wat je vandaag gegeten hebt
Wat valt wel onder nuttig:
– Potentiële klanten benaderen op social media en het gesprek aangaan
– Je aanbod delen in je stories en actief aanbieden aan jouw ideale klant
– Een verkoopgesprek voeren
Reflectiemomentje
Kijk nu eens eerlijk naar jouw lijstje? Vallen jouw werkzaamheden meer in categorie 1 of meer in categorie 2? Ben hierbij heel eerlijk naar jezelf. Jij bent de enige die aan het roer van jouw bedrijf staat en dus ook als enige verandering kan aanbrengen.
Als jouw activiteiten in categorie 1 vallen dan moet je nu in de actie-stand komen en meer taken uit categorie 2 gaan oppakken. Maar hoe doe je dat?
Taken in een kwadrant
Om je te helpen jouw prioriteiten te bepalen, kun je gebruik maken van een kwadrant. Pak iedere activiteit die jij uitvoert en plaats deze in het kwadrant. Groot resultaat in dit kwadrant, is natuurlijk een klant. Dus activiteiten die direct klanten opleveren zet je aan de linkerkant neer. Activiteiten die mogelijkerwijs-ooit-misschien-wellicht bijdragen aan klanten zet je aan de rechterkant.

Waar ga je je extra veel op focussen?
Vervolgens focus je je als eerste op de activiteiten die in het vak links onder staan. Weinig tijd, groot resultaat. Dit zijn jouw no-brainers. Activiteiten die je iedere week zou moeten doen en die altijd voorrang hebben op al je andere activiteiten.
Het verschilt natuurlijk per onderneming wat hier komt, maar bijvoorbeeld je aanbod delen met je doelgroep kan hier prima staan. Zo is dit voor mij de uitgelezen kans om jou te attenderen op het feit dat er een nieuwe mastermind-groep start in mei! Als jij al een tijdje aan het ondernemen bent, maar voor je gevoel stil staat, dan is deze Mastermind echt ideaal voor jou. We gaan een jaar lang samen met andere onderneemsters actief werken aan jouw onderneming. Geen excuses meer, maar volop in de actie-stand. Voelt dit als iets voor jou? Dan kun je je nu vrijblijvend aanmelden voor de wachtlijst.
Regelmatig je aanbod delen met je doelgroep kost jouw letterlijk een paar minuten. Maar zorgt ervoor dat jouw aanbod bekend is en bekend blijft bij jouw doelgroep en dat je continue on top of mind bent. Als jij je aanbod niet deelt, kan je doelgroep ook niet kopen. Ze vergeten namelijk gewoon wat jij doet. Dus regelmatig je aanbod delen is de nummer een activiteit die bijdraagt aan meer succes.
En regelmatig…dat is dus gewoon echt 3 of 4 keer per week. Een keer per week zet hier echt geen zoden aan de dijk.
Waar hoef je je niet op te richten?
De activiteiten die rechts bovenin passen, zijn activiteiten waar jij je als allerlaatste op mag richten. Het zijn vaak wel de activiteiten die we graag doen. Hier valt bijvoorbeeld onder dat je je website een make-over geeft. Of het uitschrijven van een hele uitgebreide cursus met honderden video’s. Activiteiten die ons het gevoel geven dat we “lekker druk” zijn. Bezigheidstherapie dus.
Deze activiteiten leveren geen (direct) geld op en zouden daarom niet 80% van jouw week moeten bedragen. Natuurlijk is het belangrijk om regelmatig aan je nieuwe cursus te werken, maar dit kan ook 20% van je week bedragen, zodat je de andere 80% kunt besteden aan het verkopen van die cursus. Zodat je al dat werk niet voor niets doet 🙂
Wat moet je hier uit meenemen?
Heel lang verhaal, maar wat moet je hier precies mee? Heel concreet:
- Creëer voor jezelf inzicht in je taken + hoe lang je er daadwerkelijk mee bezig bent
- Bekijk je taken kritisch en maak een nieuwe weekplanning waarbij je focus voornamelijk ligt op taken die weinig tijd kosten en veel klanten opleveren. Alle andere taken komen daarna pas.
- Ga deze nieuwe manier van werken uitvoeren.
En dan?
Heb je netjes mijn plan gevolgd en heb je je taken verdeeld over het kwadrant? Besteed je 80% aan taken die veel opleveren en weinig tijd kosten? Mooi! Ik ben nu al enorm trots op je.
Dan is het nu tijd voor de volgende stap. Inzichtelijk maken wat je activiteiten daadwerkelijk oplevert. Gewoon hoeveel omzet.
Wellicht denk jij dat het delen op stories van je aanbod jouw marketingformule is en dat daar al jouw klanten vandaan komen. Maar is dat wel zo? Hier val je namelijk weer in een valkuil: we denken iets. We doen aannames zonder bewijs. Daarom is het belangrijk om jouw resultaten te gaan meten.
Houd van elke klant bij waar deze vandaan komt. Als je het niet weet, kun je het altijd gewoon vragen aan je klant. Ze bijten niet 😉
Jouw klantmagneet
Als jij een maand lang bijhoudt waar jouw klant vandaan komt, zul je uiteindelijk een soort rode draad zien. Er zullen marketingacties opvallen. Acties die extra veel klanten opleveren. Maar ook acties die geen klanten opleveren.
Gebruik deze gegevens om vervolgens jouw kwadrant opnieuw in te richten. Je raadt het al. De acties die veel klanten opleveren ga je vergroten en de acties die geen klanten opleveren laat je links liggen. Zo krijg je een marketingformule die voor jou werkt en als iets eenmaal werkt, is het een kwestie van dit steeds vaker doen voor meer resultaat.
Ondernemen is simpel
Alleen wij maken het onszelf extreem moeilijk. Doordat we op ons gevoel willen ondernemen of doordat we niet willen meten en alleen dingen willen doen als we er zin in hebben.
Terwijl de kracht juist in je data zit. Jij hebt alle kennis al bij je om van jouw onderneming een succes te maken. Je moet het alleen inzichtelijk maken! En gewoon mega eerlijk tegen jezelf zijn. Als jij er nu achter komt dat je lekker druk bent met bezigheidstherapie in plaats van je bedrijf te laten groeien, dan weet je nu ook dat het tijd is voor actie. Neem deze actie dan ook!
Vind je dat moeilijk? Meld je dan aan voor de Mastermind in mei. Ik zorg er persoonlijk voor dat jij in actie komt en blijft. Omdat ik jou ook een succesvol bedrijf gun en omdat ik weet dat het voor jou ook helemaal mogelijk is. Als je maar aan de juiste knoppen draait! En ik help je graag om die knoppen inzichtelijk te krijgen.
Foto door Glenn Carstens-Peters op Unsplash