“Het begon me op te breken dat ik half in loondienst was en half aan mijn eigen bedrijf werkte. Het begon me ook op te breken dat ik te weinig klanten had. En ik dacht: ik moet gewoon iets anders gaan doen, want wat ik nu doe werkt niet. De enige manier om verandering te realiseren, is door verandering te creëren. Ik weet dat ik goed ben in coaching, ik mis alleen nog aanvullende skills.”
– Sanne

Wie is zij?
Sanne is 34 jaar en woont samen met haar kat in Utrecht.
Sanne is business en mindsetcoach en helpt introverte, vrouwelijke ondernemers met meer zelfvertrouwen. Zodat ze echt gezien worden door hun droomklant. Daarnaast werkt ze nog een aantal dagen in loondienst. Maar daar gaat snel verandering in komen, 2021 staat in het teken van fulltime ondernemerschap.
Meer weten? Kijk vooral op haar website mypowermystory.nl
Via wat omzwervingen naar haar ideale onderneming
Sanne begon haar avontuur als ondernemer ongeveer vier jaar geleden. Haar eerste inschrijving bij de KVK was een moetje. “Ik kon ZZP klussen doen bij het bedrijf waar ik daarvoor in loondienst werkte. Mijn contract werd niet verlengd, maar ik kon wel blijven als tekstschrijver.” Daarom schreef Sanne zichzelf in bij de KVK en lag de focus in het begin van haar onderneming op teksten schrijven en websites bouwen. Al snel kwam Sanne erachter dat dit niets voor haar was.
“Het kwam echt uit de lucht vallen”
Uiteindelijk volgde Sanne een training over je dromen realiseren. Aan de start van de cursus had ze nog geen droomscenario, maar daar kwam in het eerste coachingsweekend al verandering in. “Het kwam totaal uit de lucht vallen voor mij, want coaching en trainingen geven vond ik niet bij mezelf passen. Ik voelde me niet menselijk genoeg. Ik voelde me geen coachtype. Toch kwam het intuïtief tot me: ik ga coachen!
“Ik heb altijd de behoefte gehad om vrouwen te helpen waarvan ik zie dat ze zichzelf tegenhouden. Ik wil ze praktisch helpen en laten zien hoe het anders kan. In plaats van alleen maar affirmaties opzeggen, leer ik ze hoe ze praktisch aan de slag kunnen gaan met hun doelen. Coaching werd voor mij een tool om mijn missie te verwezenlijken.”
Klanten krijgen
“Klanten kwamen echt niet zomaar op mijn pad. Sinds dit jaar begint het voor mijn gevoel pas echt goed te lopen. In april heb ik een business coach ingeschakeld en dat heeft mijn bedrijf in de versnelling gezet. Zij heeft geholpen om focus aan te brengen in mijn bedrijf. En de focus op sales gezet.”
Niet alleen de focus op sales zorgde voor verandering. Ook het vinden van haar niche werkte goed. “Ik ben vaker van doelgroep geswitcht. En daardoor bouw je iedere keer opnieuw je klantenbestand op. Het heeft dan weer tijd nodig.”
Hoe vind je de juiste niche?
Sanne heeft inmiddels een heel specifieke niche gekozen voor haar coachingsbedrijf. Toch, was het niet meteen raak. “Voor mij was het echt een zoektocht om uit te vinden welke doelgroep ik het leukst vond om mee te werken.” Vertelt Sanne. “Ik wist bijvoorbeeld dat ik met vrouwelijke ondernemers wilde werken, maar had nog niet helemaal de juiste niche te pakken. Sommige doelgroepen werkte voor mij niet. Ik focuste me bijvoorbeeld een tijdje op startende ondernemers die nog in loondienst werken, maar ik merkte dat zij nog niet willen investeren. Dus daar ben ik bewust mee gestopt. En zo heb ik nog veel meer doelgroepen geprobeerd die achteraf allemaal toch niet werkte.”
Introverte ondernemers
Een betaalde mastermind veranderde voor Sanne alles. De masterclass begeleider zag dat introverte ondernemers wel eens de doelgroep voor Sanne kon zijn en dat bleek een schot in de roos. “De niche voelde meteen goed en ik zag verder ook niemand met deze niche. Er zijn wel meer ondernemers die zich focussen op introverte mensen, maar we richten ons allemaal op een ander stukje.”
Niet alleen Sanne was enthousiast over haar niche, maar ook andere ondernemers waren onder de indruk. “Ik merkte ook op netwerkborrels dat mijn niche mensen aansprak. Veel mensen zeiden: Wauw dat heb ik nog nooit eerder gehoord. En toen dacht ik. Nu heb ik hem! Dit is de juiste niche. Dus zo ben ik eruit gekomen. Door heel veel uit te proberen.”
Wat levert werken in een niche Sanne op?
“Het geeft mij duidelijkheid en een focus. Daarnaast weten mensen mij te vinden. Ik werd bijvoorbeeld een tijdje geleden getagd in een bericht, omdat iemand op zoek was naar een coach die introverte vrouwen coacht. Ik word nu dus gevonden.
En mensen onthouden het gemakkelijk. Als ze op een netwerkborrel zeggen ‘oh dat heb ik nog nooit eerder gehoord’ zullen ze later als ze iets horen over introversie, meteen aan mij denken. Dat is waar je het voor doet.”
De taal van je klant spreken
Sanne heeft in haar zoektocht naar haar niche ervaren hoe belangrijk het is om je boodschap/missie te laten aansluiten bij de behoefte van je ideale klant. “Ik wilde eigenlijk vrouwen coachen met een bepaalde communicatiestijl, omdat ik daar een training over gevolgd heb. Maar communicatiestijlen zijn niet zo bekend. Als ik specifieke communicatiestijlen zou noemen, zou niemand weten waar ik het over heb. Toen dacht ik, die communicatiestijlen zijn eigenlijk gewoon introverte mensen.
Ik heb ook een periode gehad waarbij ik mijn marketing focuste op een stukje grootsheid. Ik merkte dat daar ook niet op gereageerd werd. Ik denk dat vrouwen teveel druk voelen bij het woord grootsheid. Dus nu is vrouwen in hun grootsheid zetten, mijn interne missie geworden.”
Lees ook: Hoe onderneem je als introverte onderneemster?
Strategische keuzes maken
Sanne werkt heel planmatig en strategisch. Zo gaf ze vorig jaar enkele evenementen en koos ze er dit jaar bewust voor om deze niet meer te geven, omdat de evenementen niet liepen. Toch was keuzes maken niet altijd gemakkelijk voor haar. “Toen ik met persoonlijke ontwikkeling begon vijf jaar geleden was ik heel bang om keuzes te maken. Ik wist dat de baan die ik toen had, mij niet gelukkig maakte, maar ik wist niet wat ik dan wel kon doen. Ik durfde geen stap te zetten. Ik durfde geen keuze te maken. In die periode kreeg ik het inzicht dat niet kiezen ook een keuze is. Niet kiezen zorgt ervoor dat ik stil sta en niet vooruit kom. In plaats van dingen gewoon te gaan uitproberen en te zien wat eruit komt.”
Sanne heeft nu veel baat bij het opstellen van een heldere visie. Welke vrouwen wil ze helpen? En welke impact wil ze maken? “In het kort is mijn missie: vrouwen helpen om het uiterste potentieel uit zichzelf te halen. Dus ik kan nu heel goed screenen of iets bij mijn missie past of niet.” Vertelt Sanne.
Werken met kernwaardes
Daarnaast werkt Sanne veel met kernwaardes. Volgens Sanne is een kernwaarde iets wat je zowel kan uitdagen als ondersteunen. Deze waardes zet Sanne in bij het maken van haar keuzes.
Mijn definitie van succes: ‘Ik vertrouw op mezelf no matter what en ik help andere vrouwen om in hun grootsheid te stappen.’
Sanne stelt ook ieder jaar haar persoonlijke definitie van succes op. “Het is iets waar ik naar streef en iets waar ik vandaan kom. Vorig jaar was mijn definitie van succes: ‘Ik vertrouw op mezelf no matter what en ik help andere vrouwen om in hun grootsheid te stappen.’ Mijn kernwaarde was dat jaar vertrouwen. Die kernwaarde heeft mij heel erg geholpen om te vertrouwen op mezelf. Ook als de resultaten niet waren zoals ik wilde dat ze waren. Ik kon daardoor het resultaat goed loskoppelen van mijn emoties.”
Haar visie, kernwaardes en definitie van succes hebben Sanne goed geholpen bij het maken van keuzes. “Dan zie ik gewoon heel snel wat er wel en niet bij mij past. En dan nog kan het soms lastig zijn, want er kunnen dan alsnog veel dingen bij me passen. Dan kijk ik ook naar wat er in mijn planning past. Is iets belangrijk of vooral leuk? Als het leuk is om erbij te doen, heb ik er dan tijd voor? Ik werk nog in loondienst dus kan niet alles doen. Zo creëer ik duidelijkheid en focus voor mezelf.”
Investeren om te groeien
In 2020 heeft Sanne een grote financiële beslissing genomen. “Ik heb het afgelopen jaar een lening afgesloten om te kunnen groeien met mijn bedrijf. Ik heb hiervoor wel strenge regels met mezelf afgesproken. Ik mag het alleen uitgeven aan zaken die er echt voor zorgen dat mijn bedrijf groeit. Mijn doel is om uit loondienst te gaan dus ik investeer nu alleen in zaken die bijdragen aan mijn doel.”
Voor iemand die risico’s liever mijdt, was de lening best een grote stap. “Ik vond het afsluiten van de lening doodeng, maar ik wilde heel graag een specifieke coach waar ik het geld niet voor had. Toen ben ik toch het gesprek met haar aangegaan om te kijken wat de mogelijkheden waren. En toen heb ik samen met haar de lening aangevraagd.”
De investering niet direct terugverdienen was voor Sanne spannend, maar begin 2020 dacht ze het is alles of niets. “Het begon me op te breken dat ik half in loondienst was en half aan mijn eigen bedrijf werkte. Het begon me ook op te breken dat ik te weinig klanten had. En ik dacht ik moet gewoon iets anders gaan doen, want ik doe nu al een tijdje hetzelfde en dat werkt niet. De enige manier om iets anders te realiseren, is door iets anders te gaan doen. Ik weet dat ik goed ben ik wat ik doe, maar verkopen is een skill die ik nog niet genoeg beheerste. En ik wist dat mijn coach mij daar heel goed bij kon helpen.”
Sanne vindt dat geld nooit een belemmering mag zijn om iets niet te doen wat je graag wil. “Zorg ervoor dat je goed nadenkt over de risico’s, de verschillende scenario’s en dat je een plan B hebt.” Spijt heeft Sanne in ieder geval niet van haar lening. “Het heeft mij het afgelopen jaar veel gebracht.” Vertelt Sanne vol vertrouwen.
Ideale ondernemerskwaliteiten
Over deze vraag hoefde Sanne niet lang na te denken. Met stipt op een staat volgens haar vastberadenheid. “Ik onderneem nu al 4 jaar en ik wist al vanaf het begin dat vastberadenheid het allerbelangrijkste is. Ik mag niet opgeven.”
“Geduld is ook belangrijk. Die eigenschap heb ik dit jaar geleerd, maar is wel heel lastig. Voor mij is geduld accepteren wat er nu is. Niet je erbij neerleggen, maar wel gedeeltelijk accepteren wat er is en vertrouwen dat je dingen doet die succes gaan opleveren. Zoals een niche kiezen. Dat kost tijd voordat het bekend is bij mensen.”
Passie is ook heel belangrijk volgens Sanne. “Ik heb ooit het boek ‘Grit’ van Angela Duckworth gelezen. De schrijfster heeft onderzoek gedaan naar succes en passie is de allerbelangrijkste factor waardoor je kan voorspellen wie succesvol is en wie niet. Het geldt voor ondernemers, maar ook voor militairen. Ze heeft gekeken wie de opleiding afrondde van alle rekruten. De schrijfster dacht dat het met talent te maken had, maar talent doet er echt niet toe. Passie en vastberadenheid zijn het allerbelangrijkste. Dus ook als je het gevoel hebt dat je geen geboren ondernemer bent. Dat maakt niets uit! Blijf focussen op je passie en je doorzettingsvermogen en dan kom je vanzelf uit waar je uit wilt komen.
Wil je meer tips over ondernemen? En als eerste op de hoogte blijven van de blogs? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!
Fotograaf header: Blooming Picture