Er wordt altijd enorm gehamerd op het stellen van omzetdoelen. Coaches en succesvolle ondernemers zweren erbij. Maar als startende ondernemer kan het soms best lastig zijn. Want wat wordt er eigenlijk bedoeld met omzetdoelen? En waar baseer je die omzetdoelen op?
Aan het einde van deze blog heb jij de code gekraakt voor haalbare omzetdoelen en kun jij je bedrijf naar het volgende niveau tillen.
Wat zijn omzetdoelen?
Omzetdoelen zijn zakelijke doelen die jij stelt om een bepaalde omzet te realiseren in een bepaalde tijdsperiode. Je kunt een jaardoel stellen, maar ook maanddoelen of zelfs dagdoelen.
Omzet versus winst
Je omzet is alles wat je verdient. Als je vervolgens naar je winst kijkt, is dit je omzet min de totale kosten. Zoals bijvoorbeeld materiaalkosten of kantoorhuur.
Als je dus een omzetdoel stelt van €5.000 per maand, dan betekent het niet dat je de volledige €5.000 als winst kunt rekenen. Houd hier dus rekening mee als je doelen gaat stellen.

Waarom heb je omzetdoelen nodig?
Doelen zorgen ervoor dat je scherp blijft en ze geven richting aan je onderneming. Voor veel startende ondernemers is het bijvoorbeeld een wens om fulltime te gaan ondernemen. Om deze wens te realiseren, moet je vaak een financieel gat overbruggen. Oftewel je moet met je eigen bedrijf netto verdienen wat je nu in loondienst verdient en het liefst ietsje meer.
Om deze wens te realiseren heb je een goed (financieel) plan nodig. Hier komen de omzetdoelen weer om de hoek kijken. Een omzetdoel is jouw wens om fulltime te gaan ondernemen, omgezet in cijfers. Lekker duidelijk en concreet!
Lees ook: Je bent precies waar je nu moet zijn als ondernemer
Hoe stel je haalbare omzetdoelen?
Stap 1: Zet jouw stip op de horizon
Bepaal allereerst waar jij naartoe wilt met je onderneming. Wil je inderdaad ontslag nemen bij je loondienst baan? Of wil je de magische grens van 10K overschrijden dit jaar?
Stap 2: Hang er een prijskaartje aan
Hoeveel geld heb je nodig om je doel te bereiken? Het 10K doel is natuurlijk duidelijk, maar als je van loondienst naar fulltime ondernemer wilt, kan het iets moeilijker zijn om het bedrag te bepalen.
Bedenk eerst welk bedrag je met je onderneming wilt verdienen. Voeg daar nog eens de helft aan toe voor je belastingen en bereken daarna nog je kosten. Dit bedrag voeg je ook nog toe aan je totaal. Rond het bedrag nu af naar een mooi getal, dat werkt nou eenmaal fijner. Dit is je winstdoel.
Stap 3: Bekijk je huidige situatie
Nu komt het leukste gedeelte! Tijd om je omzetdoelen meetbaar te maken.
Pak je cijfers van vorige maand erbij. Wat verdien je en hoeveel input heb jij daarvoor nodig?

Zoals je op bovenstaande afbeelding ziet, kan input heel gevarieerd zijn. Dus hoeveel challenge deelnemers heb je, hoeveel gratis e-books worden er gedownload of hoeveel salesgesprekken voer jij per maand?
Vervolgens kijk je hoeveel betalende klanten dit heeft opgeleverd. De uitkomst van deze rekensom noem je ook wel je conversie ratio. Hoe vaak komt een conversie (aankoop) voor ten opzichte van het aantal salegesprekken of e-book downloaders.
Dus output gedeeld door input = conversieratio.
Rekenvooorbeeld:
Je voert 40 salesgesprekken per maand en na deze salesgesprekken worden 20 mensen klant. Deze klanten kopen allemaal een online cursus van €100,-. Dit betekent dat je op dit moment €2.000 euro verdient en een conversieratio hebt van 50%.
Stap 4: Van je huidige situatie naar je omzetdoel
Je doel is om over twee maanden €3.000 euro om te zetten. Je kunt dan twee dingen doen:
Zorgen dat er meer mensen klant (output) worden óf zorgen voor meer deelnemers aan je challenge of meer mensen die je e-book downloaden (input).
Meer mensen klant laten worden is lastig, want hier heb je zelf niet heel veel invloed op. Ja, je kunt je salesgesprekken optimaliseren, maar het is de moeilijke weg.
De makkelijke weg is om je input te vergroten. Dus nog meer salegesprekken voeren.
Rekenvoorbeeld 2: Je voert nu 60 salegesprekken en vanuit deze salegesprekken worden 30 mensen klant. Dit betekent dat je opeens €3.000 euro verdient. Je hebt je doel gehaald!
Stap 5: Acties bedenken om je input te vergroten
Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd “gewoon even je input vergroten.” Maar hier moet je natuurlijk goed over nadenken. Hoe ga je die input vergroten? Waar haal je die extra mensen voor je salesgesprek vandaan?
Ook dit stukje hoort bij het opstellen van je omzetdoel. Anders blijft het verdacht dicht bij een wens in plaats van een doel. Je hebt echt een gedegen plan nodig.
Een paar tips
Melden klanten zich nu aan voor een salesgesprek naar aanleiding van je social media posts? Stuur dan vanaf nu mensen waarvan jij denkt dat ze aansluiten bij je bedrijf, een persoonlijk berichtje in hun inbox. Kijk goed naar hun social media profiel en haak in op een pijnpunt waar je hen bij kunt helpen. Wellicht kun je deze nieuwe mensen verleiden tot een salesgesprek.
Haal je nu veel salesgesprekken uit je gratis weggever? Zorg er dan voor dat nog meer mensen deze weggever downloaden door voor een klein bedrag te adverteren op social media of Google. Vergeet de kosten dan niet op te tellen bij je doel!
Kort samengevat
- Bepaal je stip op de horizon
- Bekijk je huidige financiële situatie
- Bereken je huidige conversieratio
- Reken uit hoeveel extra input je nodig hebt om je doel te bereiken
- Maak een plan om je input te vergroten
- Je doel is bereikt
Heb jij al een gedegen plan voor je nieuwe omzetdoel? Deel hem dan hieronder.