Het bepalen van je uurtarief is een van de moeilijkste onderdelen van het starten van je eigen bedrijf. Want wat vraag je? Kijk je wat je concurrenten doen en ga je daar tussenin zitten? Of wordt jij juist de goedkoopste om zo je concurrenten te slim af te zijn?

Zoveel mogelijkheden en ideeën….dus wat is nu slim? In deze blog leg ik je dat graag uit. Een beetje doordrenkt met persoonlijke ervaringen, want ja waarom zou jij dezelfde fouten moeten maken, toch?

Kies meteen voor het juiste tarief

Je krijgt, maar een kans om goed te starten met je uurtarief. Als jij vanaf de start te laag inzet, is de weg omhoog vaak pijnlijk en moeilijk. Iedere keer moet je je tariefwijziging communiceren aan je klanten en iedere keer voelt dat toch weer ongemakkelijk. Daarbij kun je vaste klanten niet in een keer +50% laten stijgen.

Neem daarom van te voren ruim de tijd om je tarief te bepalen. Laat je hierbij vooral niet leiden door je gedachten. Vaak neem je jezelf als startende ondernemer niet serieus. En ben je bang om jezelf te “overprijzen”. Waardoor je maar voor een lager en comfortabeler uurtarief gaat, waar je achteraf niet tevreden mee bent.

Luister ook niet naar familie of vrienden die niet in je branche werkzaam zijn. Zij kunnen met hun goedbedoelde advies jouw te laag houden. Als zij geen verstand hebben van jouw branche of onderneming, dan zijn ze geen goede adviesraad voor jou.

Kies ook niet voor een tarief dat lager is dan die van je concurrenten. Jezelf onderscheiden als de goedkoopste is vaak niet handig. Mensen associëren goedkoop toch met slechte kwaliteit. Terwijl jij juist goed werk levert.

Besef daarnaast dat jouw concurrenten, die al langer bezig zijn, hun tarief bewust hoger hebben ingesteld. Zij weten uit ervaring dat dit bedrag voor hen werkt.

Ik wilde ook de goedkoopste zijn in mijn branche. Resultaat: klanten die niet bij mijn service en ideaalbeeld aansluiten. Je ideale klant wil voor jouw diensten betalen en vindt jou, jouw tarief waard!

Je uurtarief bepalen

Nu we gekeken hebben naar de zaken waar je vooral géén rekening mee moet houden bij het bepalen van je uurtarief. Wil ik nu vooral focussen op waar je wél rekening mee moet houden.

Kosten

Als ondernemer en als privé persoon maak je kosten. Het doel is om deze kosten volledig vergoed te krijgen door je werk als ondernemer. Daarom is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in je kosten.

Pak daarom je afschrift van je privérekening(en) erbij en noteer al je vaste kosten in een Excel sheet. Wat geef je maandelijks uit aan je huur/hypotheek. Welke abonnementen heb je lopen? En wat zijn je verdere vaste lasten?

Maak erna een schatting van je variabele kosten, zoals boodschappen, leuke dingen, kleding etc. Hier kun je ook je afschrift voor gebruiken. Probeer de bedragen altijd iets naar boven af te ronden, zodat je een buffer hebt.

Over buffers gesproken. Bereken over het totaal van je onkosten ook een buffer van minimaal 10%, zodat je ook de onverwachte, incidentele uitgaven kunt bekostigen.

Zakelijke kosten

Na je privé kosten is het belangrijk om ook naar je zakelijke kosten te kijken. Wat heb jij nodig om je bedrijf draaiende te houden? Stuur jij iedere klant een welkomstpakket? Of zie jij jezelf in de nabije toekomst in je eigen kantoorpand? Maak hier een globale schatting van en voeg dit toe aan je privé kosten.

Tip: vergeet ook je verzekeringen niet. In de meeste gevallen heb je alleen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig, maar soms zijn aanvullende verzekeringen ook verplicht.

Pensioen

Niet het leukste onderwerp, maar ook je pensioen is een belangrijk onderwerp om mee te nemen in de berekening van je uurtarief. Hoe wil je je pensioen organiseren? Wil je iedere maand een bedrag apart zetten? In een broodfonds? Of gaan beleggen in vastgoed? Bereken globaal je investering in je pensioen en voeg dit toe aan je overzicht. Je hebt nu een globaal overzicht van wat je “moet” verdienen om rond te komen.

Bepaal je uurtarief

Geef je werkweek vorm

Nu je al je kosten in kaart hebt gebracht, is het belangrijk om na te denken over je ideale werkweek. Vind jij het fijn om 40 uur te werken? Of werk jij liever alleen onder de schooltijden van je kinderen? En kom je dus rond de 20 uur uit.

Je kunt vervolgens je totaalbedrag verdelen over je werkuren. Maar helaas is het niet zo gemakkelijk. Je declarabele werkuren zijn vaak maar 50% van je totaal aantal werkuren. Zo moet je bijvoorbeeld klanten vinden, administratie doen, actief je aanbod promoten etc. Bereken daarom je totaalbedrag over de helft van je aantal beschikbare uren. Nu heb je ruwweg een uurtarief.

Wat doet de concurrent?

Schrok je van je uurtarief? Kijk dan goed wat je concurrent doet. Lig je er heel erg boven? Dan zul je moeten kijken of je kunt snijden in je kosten. Maar als jij in lijn ligt met het uurtarief van je concurrent, dan moet je vooral focussen op een stukje mindset. Jij bent het waard om dit te vragen. Jouw kennis en kunde is onbetaalbaar voor iemand die dat niet weet. Geloof in jezelf!

Extra tips

Je uurtarief staat, mooi! Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat je ook klanten krijgt. Hoe je dat doet? Hier zijn een paar tips.

Onderscheid jezelf

Waarom moet je klant voor jouw kiezen en niet voor je concurrent? Wat zijn jouw USP’s en nog beter wat zijn de UBR’s (unique buying reasons)? Wat biedt jij je klant waardoor hij of zij denkt, hé bij haar moet ik zijn.

Hier denk je niet aan de goedkoopste, maar bijvoorbeeld de beste service doordat je nog nazorg levert. Of altijd snel reactie binnen het uur.

Zorg dat je jouw onderscheidende kwaliteiten duidelijk hebt voor jezelf én voor je klant.

Durf een niche te kiezen

Als je iedereen bedient, voelt niemand zich aangesproken. Mensen willen geen onderdeel zijn van de massa, maar willen zich persoonlijk geroepen voelen om met jouw zaken te doen. Durf daarom een niche te kiezen. En ik kan je alvast zeggen: vrouwelijke ondernemers is geen niche. Deze groep is nog zo groot en onderling is iedereen heel verschillend. Waardoor deze vrouwelijke ondernemers zich alsnog niet aangesproken voelen.

Durf hem nog specifieker te maken. Bijvoorbeeld vrouwelijke ondernemers werkzaam in de IT. Of vrouwelijke ondernemers met een voorliefde voor witte hondjes, grapje natuurlijk. Hoe specifieker jij durft te zijn, hoe gemakkelijker jouw ideale klant jou kan vinden. Wat jouw omzet natuurlijk weer enorm verhoogt.

Creëer meerdere verdienmodellen

Uurtje factuurtje is een van de lastigste verdienmodellen, omdat jouw plafond al snel in zicht is. Bij uurtje factuurtje kun je je omzet verhogen door meer uren declarabel te gaan werken. Of door je uurtarief te verhogen. Maar er zit een plafond aan. Bij een werkweek van 80 declarabele uren (en dus nog eens 80 niet-declarabele uren) zit jij aan je max. En ook al vraag je €500 per uur, je omzet stagneert op een bepaald punt.

Probeer daarom ook te kijken naar andere verdienmodelllen. Kun je bijvoorbeeld een membership ontwikkelen waarbij je klanten onbeperkt toegang krijgen tot een “vraagbaak Facebookgroep” waarin ze jou vragen kunnen stellen en elkaar kunnen helpen.

Of kun je een online/offline cursus ontwikkelen die je klanten in hun eigen tijd kunnen doen? Iets wat jij eenmalig ontwikkelt en waarmee zij zonder jouw input aan de slag kunnen. Dit zorgt voor passief inkomen waarmee jij je uurtje factuurtje kunt aanvullen.

Geniet van het proces

Het bepalen van je uurtarief is een van de eerste stappen in je ondernemersreis. En hoewel ik geen fan ben van te vaak van prijs wijzigen, is je uurtarief dus niet in beton gegoten. Je mag hier mee spelen en het tarief veranderen. Door de jaren heen groei jij ook als ondernemer en ontwikkel je nieuwe kennis waarmee je uurtarief omhoog kan.

Geniet daarom van je proces en veel plezier met ondernemen!