Wil jij graag een vliegende start met je onderneming? En heb je geen zin om dezelfde, veelvoorkomende fouten van startende ondernemers te maken? Slim!
Je bent nu al goed bezig! Omdat jij besloten hebt om dit artikel te lezen. Wil je nog slimmer werken? Lees dan snel door,
Te lang in de creëerfase
Jep, hier heb ik mij enorm schuldig aan gemaakt. De creëerfase is namelijk de allerfijnste fase. Je bent al weken aan het ‘ondernemen’, maar je hoeft je nog niet druk te maken om het vinden van klanten of het verkopen van je product of dienst. Je bent ‘aan je bedrijf aan het werken’ en lekker je website aan het finetunen. Nogmaals je over mij pagina aan het herschrijven. Toch nog even nieuwe foto’s maken voor social media. Je brandkleuren kiezen. En ga zo maar door. Alles om je dienst of product te perfectioneren.
Je bent niet aan het perfectioneren. Je bent aan het uitstellen. Zolang jij niet start met écht ondernemen en verkopen, weet je niet hoe je het beste aansluit op je klanten. Zij bepalen of ze bij je gaan kopen. Zij bepalen je succes.
Stop dus met het urenlang zoeken naar mooie achtergronden voor je social media. Stop met het verbeteren van je dienst of product. Stop met uitstellen en kom in actie!
Lees ook: Mijn mislukte bedrijfsideeën
Geen marktonderzoek doen
Je hebt het gouden idee, jij gaat jasjes verkopen voor goudvissen. Je ziet het helemaal voor je, jouw imperium van goudvisjasjes. Je denkt dat er enorm veel behoefte aan is en besluit om er voor te gaan. Je lanceert je product en dan…niks…. Niemand koopt je jasjes voor goudvissen. Hoe kan het dat jouw fantastische idee niet aanslaat? Omdat je geen marktonderzoek gedaan hebt.
Een marktonderzoek is een belangrijke stap in je onderneming. Je gaat in gesprek met je potentiële klant. Vraag naar het probleem waar jij mee wilt gaan helpen. Onderzoek hoe je potentiële klant erover praat en welke oplossing je klant wil. Misschien kom je er wel achter dat je klant geen jasjes voor zijn goudvis wil, maar wel stropdassen. Dit geeft jou de kans om je product aan te passen om zo beter aan te sluiten bij je klant.
Zonder marktonderzoek gooi je geld en tijd weg. Eeuwig zonde dus. Bovendien is marktonderzoek een hele handige manier om alvast in contact te komen met je ideale klant. Als het een leuk contact is, heb je je eerste warme lead al binnen!
Jezelf niet serieus nemen
“Hoi, ik ben Eline en ik heb een bedrijfje. Nou, meer een uit de hand gelopen hobby, hihi.” Als ik mijzelf zo presenteer, wil jij natuurlijk niets liever dan bij mij kopen. Snap ik, ik kom ook echt over als dé expert. Niet dus.
De grootste valkuil van ondernemers is dat ze zichzelf niet serieus nemen. Ze hebben een bedrijfje, vragen te lage prijzen en durven de expertstatus niet te pakken.
Zo zonde! Als jij jezelf niet serieus neemt, zullen je klanten dat ook niet doen. Zoek daarom uit waar je belemmerende gedachten vandaan komen en ga ze ombuigen. Je hebt een bedrijf, bent iedere cent waard die je vraagt en je bent een expert. Herhaal dit nu nog maar een keer of 5 voor jezelf.
Niet zichtbaar zijn
Handig hè die mooie quotes die perfect op je Instagramaccount staan. Je kunt er uren zoet mee zijn om de mooiste quotes te kiezen, een leuk lettertype te geven en vervolgens online te zetten. Je Instagram wall is een prachtige plek vol inspiratie. Jijzelf bent echter nergens te bekennen. Er zijn geen foto’s van jou en stories neem je niet op. Gelukkig kopen mensen van een inspirerende quote.
Of kopen ze liever van mensen? Helaas, is het waar. Mensen kopen van mensen en we willen eerst een band opbouwen met iemand voordat we van die persoon kopen. Daarom is het belangrijk om jezelf te laten zien. Inclusief al je eigenaardigheden. Misschien koopt jou volgende klant wel van jou, omdat je zo een gekke kattendame bent. Hoe leuk is dat?
Niet alleen zichtbaar zijn op social media is belangrijk, maar ook in het dagelijks leven mag je trots zijn op je bedrijf. Vertel jij je vrienden en familie over je onderneming? Durf je mensen te benaderen met je aanbod? Of het podium te pakken en te staan voor je bedrijf?
Zolang jij je verstopt en geheimzinnig doet over je onderneming, zal het niet gaan lopen. Stap in het licht en ga ervoor.
Wil je meer weten? De golden circle van Simon Sinek is hier ideaal voor.
Onrealistische doelen stellen
Als je mij vraagt wat mijn doel is, dan lijkt een miljoen verdienen mij wel gaaf. Geen idee of het haalbaar is, maar dat maakt toch niet uit? Het is gewoon een tof doel om te hebben.
Onrealistische doelen stellen is een van de grootste fouten van startende ondernemers. Niet heel gek, want waar moet je die doelen op baseren? Dat is best lastig om te bepalen. Het is nog lastiger om een plan te maken voor die miljoen. Is het een vijfjarenplan? Of eerder een tienjarenplan? Ik heb geen flauw idee.
Kies daarom niet zomaar een leuk doel, maar doe onderzoek naar je doel. Wat wil je (realistisch gezien) verdienen? Wat zijn aan de andere kant je kosten? En hoe gaat het nu? Is nu iedere lead direct een klant? Of moet je veel meer leads verzamelen voor een aankoop? Al deze gegevens heb je nodig om je doelen te bepalen en vervolgens een goed plan op te stellen.
Wil je er direct mee aan de slag? Dit artikel over haalbare omzetdoelen stellen, is dan echt wat voor jou!
Welke fout maak jij?
Je bent aan het eind van het artikel gekomen en weet nu precies welke fouten startende ondernemers maken. Zijn er ook fouten waar jij je schuldig aan maakt? Goed nieuws! Je kunt direct beginnen met slim ondernemen, zodat deze fouten verleden tijd zijn.
Heel veel succes!