Als startende ondernemer komt er enorm veel op je af. Je hebt opeens veel meer verantwoordelijkheden, je moet taken uitvoeren waar je ‘s nachts nachtmerries van krijgt en iedereen wil met je meedenken. Of geeft ongevraagd zijn mening over jouw onderneming, werkwijze en je plannen.
Zo wordt er een giftige cocktail gecreëerd die ervoor zorgt dat jij het liefst zou stoppen met ondernemen in plaats van doorgaan op jouw manier. Laten we alle losse ingrediënten van deze gif cocktail vandaag even doornemen, zodat jij niet in deze valkuilen stapt!
De mening van mensen die dichtbij je staan
Vol trots vertel jij dat je eraan denkt om je eigen onderneming te starten en je voelt de sfeer aan de eettafel veranderen. Het lijkt alsof iedereen zijn hooivorken erbij pakt en klaar is om jouw idee te verbannen. “Zou je dat nou wel doen, je hebt nu zo een goede/leuke baan.” Of “Nee, ondernemen is toch helemaal niets voor jou”. Dit zijn slechts enkele bemoedigende voorbeelden van hoe ouders en geliefden kunnen reageren als jij aangeeft dat je wilt gaan starten met ondernemen.
Alleen maar liefde
Hoewel het voelt als een steek in je hart, want je eigen familie neemt je plannen niet serieus… Is deze reactie puur vanuit liefde. Je ouders/geliefde willen dat het goed met jou gaat en dat je veilig bent. Er is niets veiliger dan de comfort zone waarin je nu zit. Daarom staan weinig ouders te springen als jij aangeeft dat je wilt gaan ondernemen. En zullen ze hun eigen onzekerheid en angst genadeloos op jou projecteren. Zodat ze zeker weten dat jij veilig bent.
Hoe dan wel?
Merk jij dat je echt beïnvloed wordt door de reactie van je ouders, dan is het slim om ze niet te vroeg bij je proces te betrekken. Als je dus alleen maar met het idee speelt om te gaan ondernemen, houd het dan voor je. Als je net gestart bent, houd het dan ook nog voor je. Maar vertel het bijvoorbeeld pas als je je eerste klant gehad hebt. Hoe verder jij in je ondernemersreis bent, hoe minder impact de angstreacties zullen hebben op jouw gemoedstoestand.
Kies een paar mensen uit als jouw vertrouwelingen en deel daar jouw hele reis tot het ondernemer worden, mee. Bijvoorbeeld een vriendin die al onderneemt of iemand anders die ruimdenkend en motiverend is. Want dat heb je nodig aan het begin van je ondernemersreis. Iemand die je aanmoedigt!
De mening van je omgeving té serieus nemen
Het tweede ingrediënt van deze super cocktail is toch wel de mening van je omgeving te serieus nemen. Je ouders, vrienden of je partner hebben niets nuttigs te zeggen over jouw product, prijs of manier van marketing doen, als zij niet tot jouw ideale klant behoren.
De enige persoon waar jij naar moet luisteren, is jouw ideale klant. De rest is alleen maar ruis die jou onzeker maakt. Jouw moeder weet dus niet wat een goede prijs is voor jouw tasje. En je vriend weet niet wat een coachtraject voor vrouwen moet kosten.
Het is logisch dat jij als starter op zoek gaat naar sparringspartners. Mensen om jouw ideeën bij te toetsen, maar kies dan wel voor de juiste mensen. En investeer meteen tijd in een goed doelgroeponderzoek. In deze blog vind je een uitgebreid stappenplan voor een doelgroeponderzoek.
Dan kun je met je ouders, partner en andere mensen die dichtbij je staan, spreken over onderwerpen die minder impact hebben op jouw bedrijf!
Succesvolle social media accounts volgen
Als je gegarandeerd een rotdag wilt hebben, moet je vooral veel accounts op social media volgen die zeer succesvol zijn, terwijl jij nog aan het opbouwen bent. Je kunt jezelf heerlijk vergelijken met die ander en vooral zien wat er bij jou allemaal nog ontbreekt. Zoals een achterban en hoge omzetten.
Het lijkt die ander zóóó gemakkelijk af te gaan terwijl jij iedere dag moeite hebt om jouw bedrijf te laten groeien.
Even een realitycheck
De persoon waarmee jij je vergelijkt is vaak al 5+ jaar aan het ondernemen. Jouw maand 1 vergelijken met haar jaar 5 is dus niet helemaal…eerlijk!
Ondernemers die binnen 6 maanden al 10K maanden draaien, vergeten erbij te zeggen dat dit hun 4e bedrijf is en dat ze dus al 3 keer hebben kunnen oefenen voordat ze dit succes hebben.
Laat je dus niet beïnvloeden door de glinsterende accounts en focus je op jouw groei. Als je merkt dat je onzeker wordt door iemand, verwijder deze persoon dan gewoon uit je lijst. Je hebt de kracht en positiviteit nodig om van jouw bedrijf een succes te maken. Laat je dan niet gek maken door wat je bij een ander ziet.
Laat die klanten maar komen
Je hebt je site gelanceerd dus laat die klanten nu maar komen! Huh, er gebeurt niets….
Nope, helaas betekent jouw sitelancering helemaal niets. Je klanten komen niet spontaan naar je toe. Niemand ligt ‘s avonds wakker en te hopen dat jij eindelijk jouw site lanceert.
Je moet je klant bewust maken van jouw aanwezigheid. Van jouw meerwaarde en soms ook nog van hun pijn/probleem. In de praktijk betekent dit: heel veel tijd investeren in je zichtbaarheid, marketingacties uitvoeren en klanten direct benaderen met jouw aanbod.
Achterover leunen is níét de weg naar een succesvol bedrijf. Veilig achter je computer blijven zitten ook niet. Een succesvol bedrijf vraagt om actie ondernemen, zichtbaar zijn en pro-actieve marketing.
Kort samengevat: je klanten komen niet naar jou toe, maar jij zult naar jouw klanten toe moeten gaan!
Gebruik jij alle ingrediënten?
Starten met ondernemen is een pittig proces. Je moet in een hele korte tijd veel leren en ervaren. Je moet omgaan met de mening van je hele omgeving en ondertussen proberen je eigen koers te varen. Kortom, starten met ondernemen vraagt veel van je. Als je jezelf herkent in bovenstaande punten, weet dan dat je niet de enige bent. Veel vrouwen stappen in deze “valkuilen”. Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je altijd terecht bij de community. Voor je vragen/ideeën of om even te sparren.
Het ondernemen meteen goed aanpakken vanaf de start?
Wil jij graag een vliegende start met je onderneming? Maar heb je geen idee hoe je dat ondernemen moet aanpakken? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Op 17 mei start de Mastermind voor Vrouwelijke Ondernemers. In een jaar gaan wij alle stappen doorlopen om jouw bedrijf als een huis te laten staan mét klanten en omzet.
De Mastermind combineert praktische ondernemerslessen met de kracht van een Mastermind. Je hebt dus een jaar lang een groep dames om je heen die net als jij aan het groeien zijn met hun onderneming. Zo kun je elkaar steunen, je successen vieren en met elkaar meekijken/sparren. Dit staat garant voor een enorme groei.
Ben jij klaar om jouw bedrijf succesvol op te zetten? Lees hier dan alle info over de Mastermind!
Photo by Joshua Rawson-Harris on Unsplash